10 grudnia 2009

LED czy kompakt? – dlakieszeni

Leżąc na łóżku gapię się w sufit. Na środku, jak w większości polskich mieszkań, wisi żyrandol, w ramach oszczędności zaopatrzony w żarówki energooszczędne. Ja jestem zadowolona, bo oszczędzam, ale jednak sumienie nie do końca daje mi spać spokojnie. Zastanawia mnie alternatywa dla świetlówek kompaktowych – technologia LED. Nowoczesne żarówki LED są coraz powszechniejsze, mimo nadal dość wysokiej ceny (no chyba, że kupujemy coś taniego i LEDopodobnego). Przyznam też, że „efekt świetlny” tych żarówek jest coraz lepszy, przez co zalety świetlówek kompaktowych bledną coraz wyraźniej.

Hmmm…
Może skrócić by nieco erę żarówek energooszczędnych i już teraz przesiąść się na LEDy? Tylko czy to się opłaci?
Po sporej inwestycji w świetlówki kompaktowe, wymuszonej decyzją Komisji Europejskiej, kolejna duża inwestycja w wymianę żarówek byłaby poważnym ciosem dla skromnego domowego budżetu. Zaintrygowana sprawą poszperałam trochę w Internecie. Na tyle, na ile skromna Kieszeń jest w stanie zrozumieć, zalety LED są olbrzymie i to dopiero tą technologię można nazwać ekologiczną.
Na papierze wszystko wygląda idealnie. Pytanie tylko, jak sprawdza się to w praktyce? Ciekawa jestem czy ktokolwiek z Was ma w tej kwestii jakieś doświadczenia?

1 komentarz: